måndag, juni 25, 2007

Kunden den blåsta konsumenten.

Ja så var ju midsommar avklarad, åt ni någon sill? Valde ni "kanonerbjudandet" från Abba? 3 för 25:-, bra känn dig blåst. Jag äter inte sill så ofta eftersom jag lever som en singel, typ. Jag hade kvar lite sill från i julas och kollade bäst före, vilket inte säger någonting, luktade på innehållet som var till hälften uppätet, dvs öppnat i julas. Det luktade helt OK. Nu är det säkert många som tänker, vafan man kan ju inte äta mat som varit öppnad i mer än ett halvår, jo det kan man, sillen är inlagd i ättikssprit och sprit är ett av världens bästa konseveringsmedel, kolla in mig... ser fortfarande ung ut och dricker mycket alkohol ;-)

Håller på att tappa fokus... När jag ställde upp burkarna från i julas bredvid de nyinköpta burkarna så såg jag att de nya burkarna var lite kortare än de äldre och checkade in etiketterna på burkarna, döm om min/av min förvåning (Martina Thun p3) de gamla burkarna innehöll 250 gram och de nya 240 gram. Ingen "OBS nu mindre förpackning eller nu 4% mindre" i reklamen. Känns det igen? För ett par år sedan kom Apotekarnes Jul- och Påskmust med 1.4 liters förpackningar till samma enhetspris som de tidigare 1.5 litersförpackningarna.

Vi luras ofta att köpa saker med sloganen "köp 5 betala för 4" eller nu "X:- tidigare Y:-" eller "endast 5 stycken per kund" och det är här man måste stanna tiden och tänka tillbaka, vad är det värt, vad kan det rimligen kosta? Ta Jysk som ett exempel, jag köpte ett par elevationssängar till mitt X/nuvarande (jag vet faktiskt inte var jag har henne) jag betalade 6200:- på REA, de hade då kostat 7200:- 0ch för någon vecka sedan så hade de dem på REA(alltid med versaler) för 7500:-tidigare för ett högre pris, konstigt. Man måste alltid stanna upp och tänka, ÄR DETTA RIMLIGT? Många tänker, men det var ju mycket billigare än det var förut... men jag tänker vad är det värt? Ta det här exemplet: Prenumerera på tidningen X för 100:- få en pryl på köpet värd 300:-. Wow, kanonbilligt tills man kollar upp vad man kan få prylen för... typ 29:90 på Rusta. Ta sedan i beaktande hur länge du är tvungen att jobba för att få ihop till den där prylen och vad det skulle kosta att köpa tidningen till lösnummer och att köpa "prylen" någon annanstanns. Och om du sedan väljer att uppgradera "prylen" till en något bättre eller av bättre kvalutta så ska du se att du kommer att gå plus om du inte väljer att nappa på erbjudandet.

Jag sade nyligen upp ett tidigare erbjudande på en tidning som jag inte tyckte var värd pengarna, jag gjorde detta via webben och fick då fylla i en undersökning och vart då erbjuden att fortsätta med X nummer till halva priset!!! Vafan då har de ju redan tagit överpris för mina tidigare tidningar. Nä sluta att gå på alla "Kanonerbjudanden" som de erbjuder.

Ja jag vet att jag gnäller men det är ju det som jag gör så bra, enligt egen och andras utsago. Någon som undrar över bilden? Tog den idag på bussen på väg hem från jobbet, om jag inte har helt fel så ser ni 2 golvskydd som vi valt att kalla 16B. Jag misstänker att det inte fanns någon bra bild på knappana som talade om att man slår på lyset med dessa knappar. Så man klistrar på dessa golvskydd istället, vad vet jag? Jo att det är vi som säljer dem dvs Skottens Plast, där jag slavat runt sedan 1988 på deltid som ett extraknäck (körde då 30 timmar extra/vecka) och heltid sedan 1:a Augusti 1990, känns som att tiden har gått ifrån mig.

Som vanligt lite gnälligt men jag hoppas att ni har haft en bra dag och att ni mår bra för trots allt så tror eller inbillar jag mig att jag trots allt mår bra eller som jag sagt tidigare, det är inte konstigt att folket väljer att droga ner sig. Jag ser inte allt från den mörka sidan, jag har trots allt rätt så kul var och varannan dag med mina arbetskamrater, vore det inte för dem så skulle jag ha slutat jobba där jag gör för flera år sedan. Jag har detta i åtanke när jag tänker på mina föräldrar som plikttroget jobbade kvar på sina arbetsplatser i många år trots att de inte trivdes. Jag har hellre sämre betalt än sämre arbetskamrater. Tack Nicke och Kalle det har varit skojiga snart 20 år. Helvete snart guldklocka som det hette förr, och jag som inte använder klocka det finns ju på mobilen, som inte fanns för 20 år sedan. Tekniken går med sjumilakliv och det gäller att hänga med men att inte glömma var man är eller när man är.

Som vanligt så hoppas jag att ni tänker efter och prioriterar vad som är viktigt, vad Du anser om dig själv och vad du tror att andra anser om dig. Mår du bra av att veta att andra tycker si och så eller kan du lägga det åt sidan och koncentrera dig på att njuta av dig själv? Tänk realistiskt, använd sunt förnuft, grubbla inte utan basera dina intryck på fakta och läs gärna Mia Törnblads böcker om självkänsla, önskar att jag själv tog mig tid till detta. Jag har lärt mig att inte ta allt på så stort allvar för i slutet så kan det ändå gå åt h-vete eller ordna sig ändå. Puss och kram och nyp i skjärten som Rickard Olsson säger.

M

Inga kommentarer: