torsdag, januari 07, 2010

Så var första arbetsdagen för i år avklarad, maskinhallen var en aning ovarm men efter ett par timmar så hade vi fått upp värmen till normal. Det mesta av dagen gick till paketering och rengöring och demontering och montering av densamma.

Nyåret firades detta år i den kungliga huvudstaden, som ni redan vet, och på nyårsdagen bar det av hemåt till kallt hus som sedan fick påhälsning av Kung Bore. Trots att pannan jobbade på så fick vi ta hjälp av oljefyllda elradiatorer samt den gamla kakelugnen som jag reparerat. Det sattes upp draperier för att inte värmen skulle fly ut i oanvända utrymmen, vi fick upp temperaturen till styva 23 grader i vardagsrummet och runt 21 i sovrummet. När jag vid 3-tiden på natten vaknade och gick ner för att ösa in lite mer ved i kakelugnen tog jag en titt på termometern och den visade på -27.4 men maxade sedan på ytterligare 0.2. Lite tråkigt då jag på tisdagen fått upp lite värme i köket, 18 grader, att den under köldnatten segnade ner till 12 grader och endast 8.5 i hallen, visst är det mysigt med snö och vinter.

På tisdagen passade jag på att såga lite ved med elsågen, stod i militärens motorställ i drygt 2 timmar och bar ned veden i källaren för att avisas. Tog sedan en tur till Tierps kyrkby för att fotografera lite i det soliga vädret. Lämnade handskarna i bilen och det vart ganska fort kallt om fingrarna och 5 minuter senare när jag satte mig i bilen visade termometern på -20 grader, aldrig förr har en solsemester lockat mer.

Miss G och jag tog Upptåget till våra respektive arbetsplatser i morse, men strax innan vi anlände till Uppsala kom ett utrop om en olycka söder om Uppsala och miss G skulle bli tvungen att kliva av och ta en ersättningsbuss till Stockholm. Vid 10.35 fick jag ett SMS från henne att hon precis kommit fram, tack för det SJ, snabbt jobbat. Undra på att folk tar bilen, nyligen var 06.13 tåget från Sundsvall försenat med 6 timmar och 17 minuter. på den tiden kan jag åka tur och retur med bil. Det lustiga är att jag skojade med miss G om att vi får väl se om vi kommer fram i tid redan innan vi äntrade tåget i morse.

Ska se om Petterssons El har 10A säkringar, dessa är slut i samtliga livsmedelsbutiker i köpingen och har varit så en längre tid, det var samma sak förra året vid den här tiden.
Vidare skall det fyllas på med pellets i pannrummet och ved i vardagsrummet, sedan blir det att ta en skinksmörgås och bänka sig vid TV'n och datorn.

Ha det varm och skönt
M

Inga kommentarer: