lördag, januari 08, 2011

Livet går vidare...

2011 börjar konstigt, pannan fungerar som den ska trots att jag haft -8 inatt, har nu 18 grader i köket och har haft så mycket som 27 i vardagsrummet. Igår var sotaren här så jag slog av pannan vid 6.30 innan jag åkte och jobbade och sen slog jag igång den när jag kom hem vid 16.30 och redan vid 18-tiden var den uppe i full värme och har hållt sig där sen dess.

Efter att ha haft luftvärmepumpar, 2 stycken, på jobbet i ett år nu så har jag beslutat mig för att köpa en sådan av märket Mitsubishi, då den endast drar 600W och levererar över 700 m3 luft per timme. Detta gör att jag kan mer än halvera mängden pellets per år och helt slå av stödelementen som bara de drar 2000W styck. Detta sammantaget gör att jag tjänar in inköpskostnaden redan första året.

Nu gäller det att hitta det optimala stället att placera burkarna på så att man får maximal luftström inne. Uterummets gamla fasad har blivit ved och go värme nu i vinter tillsammans med en hel del pallvirke som jag fått på jobbet, direkt importerat virke från Taiwan.

God fortsättning på er alla.
M

Inga kommentarer: