lördag, februari 26, 2011

Var är teknik Pata när man behöver honom?


Fick mina prylar från Telia i veckan, modem, tvbox och ett gäng kablar och lite koder och nu skulle det äntligen gå att se på TV via nätet, jag fick ju låna ett mobilt bredband av dem tills prylarna kom. Så i fredags lämnade jag tillbaks det mobila, hämtade upp en TV, tung som en mindre bil. När jag fått in allting och låtit TV´n bli varm så kopplade jag ihop allt och kunde konstatera att jag hade kanon bra kontakt mellan dator och modem, som för övrigt är snyggt och ser ut lite som en mindre plattskärm, men kontakten med det där Internet var som bortblåst. Gick igenom alla kablar ett antal gånger men det vill inte funka, ringer supporten som efter bara fem minuter svarar och kopplar mig vidare till den riktiga supporten som håller mig i kö i drygt 23 minuter. När vi väl pratat visar det sig att de måste skicka ut en tekniker och titta på vad som är fel och jag sitter således utan uppkoppling hela fredagskvällen annat än via telefonen.

Åkte därför in med Upptåget till Uppsala och pratade med dem där och fick låna tillbaka det mobila över helgen, för det kommer sluta fungera på måndag. Lustigt nog fick jag en räkning från Telia för telefoni från Mars till Maj, men jag ska ju inte ha någon telefon, jag har ju IP telefoni! Dessutom fick jag en räkning på det mobila bredbandet som jag fick låna kostnadsfritt tills mitt riktiga bredband börjar fungera, summa en bra bit över 750 spänn, undrar vad det där kostnadsfria var?

Idag ska jag flytta upp den lilla TV´n till sovrummet, där den stod innan den stora brakade ihop, städa lite, diska och laga till lite mat att lägga i matlådor inför nästa vecka och ikväll blir det 4:e delfinalen i Mellis och lite skitsnack med gänget på Twitter.

Ha det bäst!
M

Inga kommentarer: