torsdag, januari 01, 2015

Hejdå 2014 och välkommen 2015

 Annandagen bjöd på lite mer snö och kyla.
 Lite väl mycket kyla kan jag tycka.
 Passade på att på lördagsförmiddagen ta Upptåget och pendeln till vår kära huvudstad för att hinna se min far innan han sparkar undan hinken.
 Snygg pelarkonst i tunnelbanan, älskar utsmyckningen av det offentliga rummet.
 Min gamle far har kämpat på rejäl övertid sedan han drabbades av cancer, men han har det bra där han nu vistas och får guldkant med god mat och dryck. Vi samtalade i fyra timmar innan det var dags att styra kosan hem.
 Tog en sväng ner på byn när jag ändå var i krokarna, man vill ju gärna se den ståtliga granen på Skeppsbron.
 Fick lite vägvisning av den gamle kungen.
 Det är vackert i stan på kvällarna.
 Grand hotell i full julbelysning.
 Och Kungsträdgården gnistrade vackert i kylan tack vare all belysning.
 Det var gott om folk som passade på att hyra skridskor och ta sig en sväng på isbanan runt statyn där jag efter sommarens Pridetåg tog ett par öl och träffade en radiopratare från P4 Uppland samt min kusin som var där för att njuta av den Thailändska festivalen som pågick.
 NK's julskyltning är ju också ett måste, alltid lika roligt att se.
 Granar och älgar, ja det är väl så här Stockholmarna får se dem, gjorda av ljusslingor.
 Åhléns var också mycket vackert och det sista stoppet innan jag tog tåget hem, var hemma vid 21-tiden. Spenderade söndagen med att bära pellets, såga ved och köra snöslungan så att postbilen kan komma fram till brevlådan.
 På måndagen låg en liten lapp på min arbetsplats och väntade, alltid skoj med lite extra uppdrag trots att jag ligger månader efter.
 Yoda satte sig i trappen för att se på när jag skulle ner och möta upp en vän som jag skulle dela nyårskvällen med, tror hon kände på sig att det var Ben som skulle komma.
 Började med lite småsnittar på rester av julmaten, lax med pepparrotsvisp på tunnbröd och potatisstomp med gräddfil med svart kaviar. Något senare en räkcocktail med lite vitt vin.
 Sen gällde det att tidsplanera allt, få färdigt gratängen i lagom tid till baconlindad oxfilé med djävulsryttare, dvs sparris i bacon och till det en grönpepparsås med färsk grönpeppar.
 Kvällen avslutades med lite bubbel och en titt på alla fyrverkerier, tycker att de har blivit större och fler de senaste åren.
 Morgondagen, årets första dag tog vi det lite lugnt och åt frukost lite sent runt elvablecket.
Även lunchen med åtta sorters sill med snaps och öl blev lite sen men mycket god. Nu dags att ta tag i kvällens middag, får nog bli lammracks eller bad jag kan rota fram i frysen. Ha nu en fantastisk fortsättning på det nya året som jag själv hoppas mycket på. Puss och kram på er därute i världen.

Inga kommentarer: