tisdag, juli 19, 2016

Korvstoppningsresa!

 Halloj igen, efter Hua Hin så åkte vi vidare mot det Thailändska föräldrahemmet och via lite omvägar till en del ställen jag haft förfrågningar om att få se, som detta ställe.
 The Phraya Nakhon Cave som enligt alla låg så nära, fick ta en båt runt udden för att gå 500 meter till denna skylt.
 Efter dryga 600 meter rakt uppför på knappt gångbar stig och trapp av natursten plus lite cement för att jämna ut stegen så var det bara 2 kilometer kvar.
 Men till slut så var vi äntligen framme vid The Phraya Nakhon Cave
 The Phraya Nakhon Cave, sen var det bara att ta sig tillbaka samma väg, tom 11 åringen var slut efter den promenaden.
 Åkte vidare söderut och stoppades av ett 50-tal apor som skulle över vägen.
 Tydligen vanligt förekommande!
 Väl framme i Bang Saphan så fick jag se lite strand, har ju redan badat i Hua Hin och här fanns ingen tid till ett dopp. Den lilla söta hade planerat att jag skulle sova hos hennes föräldrar men det var tokfullt av släktingar så jag fick logga in på Hotels.com och 10 minuter senare var jag på mitt rum för nästan inga pengar alls.
 Efter några öl hemma hos hennes bror så fick jag skjuts till mitt hotell.
 Morgonen efter tog jag en långpromenad på stranden men det fanns inget ställe som hade frukost så jag stannade till på ett Thai ställe och köpte två luncher för 40 TBH dvs runt 10 SEK, Kyckling med ris och gurka och en kryddstark fläskfärs med ris gurka och stekt ägg.
 Nu har hon köpt något konstigt igen :D
 Hemma hos hennes syster sitter kvinnorna fortfarande och lagar mat inför munkifieringen av hennes systers son, mycket mat betyder mycket folk.
 Dagens huvudpunkt, han som ska bli munk. Mostrarna har turats om att raka hans huvud.
 Vi passade på att ta en kort tur till Bang Saphan Beach och kolla in läget medan alla andra pysslade med förberedelserna inför munkeriet.
 En fantastisk strand men inga badkläder och ingen tid att bada.
 Hann dock med en snabbis till Ban Grood/Ban Krut valfri stavning på den som allt annat i Thailand, har nog sett nästan 10 olika stavningar på denna ort.
 Passar lite extra bra att lägga upp denna bild i just dag då det är den stora buddhans dag i Thailand idag och ingen alkohol serveras idag annat än på större hotell.

 Wat Khao Thong Chai med en fantastisk utsikt över den underbara stranden.
 Två av mina favorit tjejer i denna släkt de är lika fulla med bus och alltid lika glada.
 Den stora Buddhan vid Wat Khao Thong Chai
 Naturen här är fantastisk, man vill bara knöla ner den i ryggan och ta med den hem.
Och här kommer barnbarnen med sin pappa, kvällen innan den stora balunsen, men den tar vi om ett par dagar. Ha det gott puss och kram på er! <3 p="">

Inga kommentarer: