lördag, december 24, 2016

God Jul allesammans!

 Så var det äntligen helg och man får tid att vila ut och ladda batterierna. Jag fortsätter med min resa i Bangkok, här på tåget in till stan, trångt som vanligt och ofta fåt man höra i högtalarna att vi ska para oss, tror de menar samarbeta Haha.
 Vid ändhållplatsen finns den minsta McDonalds jag någonsin sett, de har inga sitt eller ståplatser, bara takeaway.
 Jag hade som mål att hinna se Maha Nakhon, Thailands just nu högsta byggnad, Lumphini parc och Soi Cowboy på en och samma dag trots att det är många kilometrar mellan dem, stannade för en av de bästa luncher jag någonsin ätit, På After Hours nära Maha Nakhon.
 Fick lite skavsår av sandalerna och passade på att åka lite Tuk Tuk, ett billigt och smidigt samt snabbt sätt att ta sig fram.
 Lumphini parc var en mycket mysig park och nästan folktom och där den tog slut fanns en gång och cykelväg som gick någon kilometer rakt fram till mitt sista mål för dagen.
 Soi Cowboy, namngivet efter den svarte amerikan som med cowboyhatt skapade den först nöjesbaren här, nu massor av kul barer med lättklädda flickor, men jag var där dagtid och då var det ont om folk överallt.
 Tog mig tillbaka till tågstationen och där inser man varför tåget är det bästa transportmedlet.
 Stannade till på mitt gamla hotell för en kall öl efter en lång dags promenerande.
 Gott att få sitta ner och koppla av och njuta av livet på kanalen vid min favoritmarknad och hotellet.
 Väl hemma så väntade Buddy, så glad att se mig att han kissade ner mig på ena benet och jag fick tvätta mina shorts och hänga upp dem på tork.
 Ny dag och nya saker att upptäcka, jag stannade till hos tanten på hörnet för att köpa en kall öl och tog med den till marknaden där jag äter min frukost, lite kyckling med ris och gurka och en skål med soppa.
 Maha Nakhon, Thailands högsta byggnad i snart två år till.
 Är det för pojkar eller av pojkar?
 Åt en fantastik lunch på bläckfisk med en kall öl på Chinese riverside restaurang och vandrade sedan vidare genom Chinatown.
 På väg till tåget passerade jag förbi Wat Trai Mit i den kinesiska delen av stan, mycket att se, var aldrig in i templet då jag sparar det till när min flickvän är med.
 Som sagt, tur att det finns tåg som går en gång i kvarten, för på gatorna står det nästan still.
 Resultatet efter att ha gått i sandaler/tofflor i plast, skavsår överallt.
 Dag tre på egen hand, in till stan och med en Tuk Tuk in till Grand Palace för att se alla sörjande människor i tusentals och åter tusentals.
 Allt mycket välorganiserat och överallt fanns det gratis vatten, juice och glass med bär. Jag drack en juice för värmens skull och gick vidare för att äta lunch.
 Tog en Pad Thai och två små öl till lunch på en liten enkel sylta av toppkvalitet och med många utländska gäster, gott och billigt.
 Visade sig att flickvännen skulle bli kvar på jobbet i åtskilliga timmar så jag gick iväg till en restaurang vid kanalen, den var stängd för renovering så jag gick till parkeringen utanför apoteket och Steaks by Ice Cubez, ett partytält med sittplatser vid genomfartsleden.De skickade sonen att köpa mig en kall öl och serverade fantastiskt god mat.
 Efter middagen knallade jag hem förbi de drygt 20 hemlösa hundarna jag passerar varje dag, tog mig en dusch och tog hand om mina fötter.
Tog mig en whisky och slog på TV´n och Buddy gjorde mig sällskap tills det var dags att gå till sängs. Ha en god jul nu allesammans, jag återkommer snart med mer bilder.

Inga kommentarer: