tisdag, december 20, 2016

Ryktet om min död...

 För snart en månad sedan drog jag iväg till Thailand och strax innan bytte jag lösenord på Google, när jag kom hem hade jag totalt glömt bort vad jag hade bytt till och har sedan dess försökt logga in för att kunna komma åt ett antal tjänster, däribland denna bloggsida. Nu har jag äntligen lyckats återfå kontrollen över kontot.
 Köpte 2 flaskor av denna sort fast jag tog 2 litrar då det var REA, 1 liter för 112:-, vem köper då en halvliter?
 Middag ombord och fri bar, trevlig personal och 2 mysiga gummor som sätesgrannar, inte spottade de i glasen heller.
 Var framme riktigt tidigt på morgonen 50 minuter före utsatt tid, passade på att hämta väskan vid band 18 och inte 16 som det stod på skärmen, fixade mer surf och ring på AIS kortet och stötte på de här gamla Solstollarna.
 Hade med mig lite godsaker hemifrån och fick detta till frukost, glögg med mandel och russin och lite mögelost på pepparkakor, var bara jag som gillade smakerna på allt.
 Efter att ha installerat mig på mitt rum så var det dags för lunch, tror notan slutade på runt 50 spänn.
 Därefter åkte vi till ett skogsprojekt inne i Bangkok, där man kan knalla omkring och titta på träd och deras fröer och se på utsikten från ett litet torn en mysig liten anläggning.
 Fröer i ramar och information via QR-kod och runt om gick det massor av små tuppar och ett par höns.
 Dagen avslutades på View Dee, ett ställe jag varit på några gånger tidigare, riktigt mysigt och bra service men det kostar lite extra, jag tog en stor öl och min lilla dam en Mai Tai utan alkohol och notan gick på runt 250 spänn.
 Åt lunch på Sizzlers och tar man in en köttbit för runt 300 Bath så fick man fri tillgång till en salladsbuffé med soppor och efterrätter, jag åt två tallrikar sallad och mitt kött med en liten öl och flickvännen fick med sig sin köttbit hem i en doggybag.
 Var in på Robinssons på Mega Bangna och fick syn på lite Svenska varor, här hemma mest kända för takräcken till bilar.
 Vi tog en tur till Erawan museet som vi passerat så många gånger utan att ta oss dit, på grund av fotoförbud inga bilder utom denna som jag tog i smyg, tycke den såg ut att passa i en Star Wars film.
 Detta är inne i sockeln till den staty som man ser då man åker förbi, museet ligger i källaren.
 Detta är bönetemplet som ligger högst upp i statyn och där uppe var det inte heller tillåtet att fota allt, denna bild var dock godkänd.
 Här är statyn som föreställer en elefant med tre huvuden, stället hade även en fantastisk lite park runt om och en liten servering typ kiosk.
 Min flickvän och guide, chaufför med mera tar nästan fler bilder än jag gör och det betyder en hel del.
 Från parkeringen till museet var det ungefär hundra meter men det fanns gratis transport med en sån där öppen vagn som rymmer ett tiotal personer.
 Någon kilometer öster om museet ligger Wat Khlong Bang Ping också ett ställe man ser från vägen, men som sen är svår att hitta till.
 Kvällen avslutades med ett besök på piren i Bang Pu och middag på ett annat gammalt stamställe med havsutsikt.
 Plockade upp flickvännens ena syster och åkte till Phra Pathom Chedi i Nakhon Pathom.Läckra skåp för runt 700 spänn, fanns massor att se på marknaden runt templet.
 Därefter besökte vi det fina husen vid Sanam Chandra Palace.
 Dags för lite lunch, jag tog en stor Leo och fick lite is till den också.
 Lite av varje, ris, fläskkött, bläckfisk kyckling, lite sallad och såser. Alla tre vart mätta och när tjejerna gick på toa fixade jag notan och en full doggy bag.
 Slutnota för en lunch för tre vuxna med lite mat att ta hem runt 150 spänn med en öl för runt 30 spänn inte illa.
 På kvällen strax efter 20 var det dags att ta Buddy till veterinären, han visste precis vart vi var på väg för han började skaka av obehag redan ett par kvarter från kliniken.
 Kanalen som går genom Lat Krabang och mitt gamla favorit hotell, billigt och ingen pool men jättebra personal och inom 100 meter har jag 2 stycken 7/11, en Tesco och en BigC. Men det bästa är att jag har min marknad precis utanför dörren och 20 meter till höger om bildens kant finns en lite butik som säljer allt även alkohol då inte butikerna får sälja, den gamla tanten tar sig en stänkare lite då och då.
 Flickvännen måste åka och jobba så jag promenerade förbi den gamla tanten och köpte en stor Leo för 55 Bath och gick till mitt frukostställe där man får en tallrik ris, kyckling och gurka med en skål soppa för 30 Bath, allt för runt 22 spänn och det står man sig på ett tag.
 Min egen frukost kock som lämnar ett bidrag till en av munkarna som vistas i Wat Polmanee i närheten.
Viftade in en buss som tog mig ett par kilometer till tågstationen för att på egen hand se lite av storstaden Bangkok, men det får jag återkomma med. Ha det gott och stressa inte nu inför julen. Puss och kram på er.

Inga kommentarer: