onsdag, mars 21, 2018

Resan norrut

 Första natten övernattade vi i Kanchanaburi och då kändes det ju inte mer än rätt att vi gick tillsammans på den berömda bron över floden Kwai och  besökte det kinesiska tempelområdet på andra sidan floden.
 Stannade för lite lunch efter vägen, dock lät vi oss inte frestas av dessa godbitar, grillad risråtta.
 Min nyblivna hustru valde att äta fisk istället, vet inte om den så så mycket aptitligare ut direkt.
 Då vi inte kunde hitta något hotell i närheten så fick vi ta oss till Sukhothai och ta in på ett litet enkelt skyffe.
 En liten enkel lunch för en dryg hunka inklusive en stor Leo till mig, maten är verkligen fantastisk längs vägarna.
 Väl framme i Chiang Rai så besökte vi det vita templet, som en känd konstnär har utformat, en riktig publikmagnet.
 Lite utöver det vanliga skulle man kunna säga. Det tog ett par timmar att gå runt och försöka ta in allt.
 Det lilla huskorset är social av sig och pratar med allt och alla och får ofta agera fotograf åt turisterna.
 Här poserar hon med en staty utanför templet.
 Vi tog in på The North Hotel i Chiang Rai, ett genuint gammaldags Thai hotell.
 Stadens nattmarknad var toppen, massor att se, äta, dricka och lyssna på, vi tog in en kanna Leo och lite friterat, maten gick på 15 spänn, ölen på 50.
 Vår våning var utsmyckad med bilder från Hardangervidda, visade sig att en av ägarna har en bror som är inne på ite samarbeten med Norge.
 Lite tidig frukost innan vi drar vidare, min fru hjälper personalen att göra Som Tam, som vanligtäter man en större lunch till frukost.
 Därefter på inrådan så besökte vi det blå templet, en riktig höjdare, Chiang Rai visade sig ha hur mycket som helst att se.
Jag klippte ju mig själv vid nyår och nu hade det börjat att växa ut vid öron och nacke, så vi stannade till vid en riktigt trendigt salong Barberpod tror jag den hette, fick varsin kaffe och min barberare, hon var grymt noga och skicklig, nu har jag riktigt kort på sidorna.

Inga kommentarer: